Här följer ett utdrag ur artikeln i Origo:
– De böckerna går att läsa utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Pettson återvinner det mesta. Han säger att man ska spara allt för man vet aldrig när det kommer till användning. Det intressanta med hans uppfinningar är att de löser problem som knappast finns, eller gör det på ett sätt som är onödigt komplicerat. Tekniken blir konst.
Cecilia Axell hoppas att hennes forskning ska inspirera lärare att använda skönlitteratur för att ge eleverna olika perspektiv på teknikhistorien.
– Skolinspektionen har påpekat att det är stort fokus på tekniska prylar i undervisningen och att det på många skolor begränsar elevernas möjlighet att utveckla förmågan att reflektera över teknik i ett samhälleligt och historiskt sammanhang. Min slutsats är att skönlitterära barnböcker kan bidra till kreativa diskussioner om teknikens natur och dess inverkan på människor, miljö och samhälle både i dag och förr i tiden.Läs gärna hela artikeln här;
Barnböckerna kryllar av tekniska under | Lärarnas Nyheter
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar