Här kan du följa arbetet med utveckling av teknikämnet i Norrköpings kommun.Det kan vara information om utbildningar och kurser, lektionstips och andra saker som rör teknikämnet. Vi vänder oss till för-, grund- och gymnasieskola. Vill du dela med dig av något som ni gör i tekniken på din skola eller förskola, så skicka ett mail till charlotta.nordlof@norrkoping.se och hör också gärna av dig med tips på vad du vill läsa om på den här sidan.

Ett tips är att prenumenera på inlägg i den här bloggen (fyll i din mailadress i fältet här nedanför till höger) så får du ett mail varje gång det kommer ny information här på sidan.

fredag 28 augusti 2015

Använda reklamfilm i undervisningen? Förslag på diskussionsfrågor och kopplingar till centralt innehåll.

Tekniken finns ju överallt, och visst är det roligt att försöka koppla undervisningen till elevernas vardag? Reklamfilmer är en sådan sak som många ser och som det kan pratas mycket om. Crazy Pictures, som kallar sig för filmkollektiv och för övrigt kommer från Norrköping har gjort flera reklamfilmer åt Media Markt. Titta på det här klippet (30 sekunder ungefär). Visst finns det mycket att jobba vidare med tillsammans med eleverna?



Här är några saker som jag kom att tänka på:
  • Har alla människor samma möjligheter att förstå dagen teknik? Vem/vilka får svårt att ta till sig ny teknik? Hur bör man utforma nya produkter så att så många som möjligt kan använda dem?
  • Vilka människor får övertag i samhälls- och teknikutvecklingen och vilka hamnar efter?
  • Hur har vardagsprylar förändrats de senaste 50-60 åren? Vilka prylar använder ett barn idag och vilka prylar använde farmor eller morfar när de var små?
  • Hur kan man se på teknikutvecklingen och teknikval utifrån etiska och sociala aspekter? Vad påverkar teknikens tillgänglighet och användning?
I kursplanen för Teknik står följande: Genom undervisningen i ämnet teknik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
  • värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö, och
  • analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid.

Centralt innehåll som går att knyta till dessa frågor:

Årskurs 1-3:
Hur föremål i elevens vardag har förändrats över tid.

Årskurs 4-6:
Hur tekniska system i hemmet och samhället förändrats över tid och några orsaker till detta. Konsekvenser av teknikval, till exempel för- och nackdelar med olika tekniska lösningar.

Årskurs 7-9:
Konsekvenser av teknikval utifrån ekologiska, ekonomiska, etiska och sociala aspekter, till exempel i fråga om utveckling och användning av biobränslen och krigsmateriel.

Gymnasiet, Teknik 1:
Teknikens historia och teknikutvecklingens betydelse för samhället samt introduktion i aktuella utvecklingsområden inom teknik.
Grundläggande teknikfilosofi: etiska värderingar och genusstrukturer samt hur de har påverkat och påverkar tekniken, dess användning och tillgänglighet. Hur teknik och teknikens attribut könsmärks.

Jo, det finns en del två av filmen också:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar