Här kan du följa arbetet med utveckling av teknikämnet i Norrköpings kommun.Det kan vara information om utbildningar och kurser, lektionstips och andra saker som rör teknikämnet. Vi vänder oss till för-, grund- och gymnasieskola. Vill du dela med dig av något som ni gör i tekniken på din skola eller förskola, så skicka ett mail till charlotta.nordlof@norrkoping.se och hör också gärna av dig med tips på vad du vill läsa om på den här sidan.

Ett tips är att prenumenera på inlägg i den här bloggen (fyll i din mailadress i fältet här nedanför till höger) så får du ett mail varje gång det kommer ny information här på sidan.

måndag 31 augusti 2015

Mitt liv som grej

Mitt liv som grej är en programserie från UR. Jag hittade tips om att använda den i Facebookgruppen "Teknikämnet i fokus", där flera lärare berättar om hur de använt programmen från år 1 till år 6.

Så här beskriver UR serien: Fanny rensar bland sina småprylar, men en liten grej behöver inte vara någon småsak! Kungar och presidenter må ha sina givna platser i historieböckerna, men alla små vardagsprylar i våra hem kan förmodligen lära oss mycket mer om oss själva, våra behov och vår historia. Här får vi förklaringen till varför vi har vardagliga ting som exempelvis glasögon, plåster, sax och tandborste. När behövdes grejen för första gången i historien? Hur blev den till? Vad skulle hända om den inte fanns? (från  http://www.ur.se/Produkter/162189-Mitt-liv-som-grej-Glasogonen#Om-serien)

Det är 10 avsnitt (ca 10 min) som tar upp tio olika viktiga prylar, tex sudgummit, saxen och säkerhetsnålen. Ett avsnitt handlar om glasögon, och en lärare i facebookgruppen tipsar också om att kombinera det avsnittet med Skolverkets arbetsområde om glasögon (det hittar du här).
Länk till programmen:
http://www.ur.se/Produkter/162189-Mitt-liv-som-grej-Glasogonen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar