Här kan du följa arbetet med utveckling av teknikämnet i Norrköpings kommun.Det kan vara information om utbildningar och kurser, lektionstips och andra saker som rör teknikämnet. Vi vänder oss till för-, grund- och gymnasieskola. Vill du dela med dig av något som ni gör i tekniken på din skola eller förskola, så skicka ett mail till charlotta.nordlof@norrkoping.se och hör också gärna av dig med tips på vad du vill läsa om på den här sidan.

Ett tips är att prenumenera på inlägg i den här bloggen (fyll i din mailadress i fältet här nedanför till höger) så får du ett mail varje gång det kommer ny information här på sidan.

söndag 31 januari 2016

Att pröva och ompröva i teknik - och några tankar om bedömning

UR har skapat en sida som heter "Oka plugga", där finns det allt från tips om hur man pluggar inför prov och man tränar minnet till förklaringar på hur man förstår kunskapskraven. Där finns den här korta filmen om kunskapskraven i teknik som heter "Att pröva och ompröva i teknik". Se den! Filmen passar bra att se för elever, föräldrar och även för oss som undervisar i teknik. Den riktar sig mest till elever i högstadiet, eftersom det är kunskapskraven i årskurs nio som man pratar om, men även du som undervisar andra åldrar kan ha nytta av det här klippet.



Det här klippet bekräftar också mina egna tankar om bedömning i teknik, och bedömning handlar ju som ni vet inte bara om att sätta ett betyg utan också att få en uppfattning om vad eleven kan och hur jag som lärare ska möta eleven där han eller hon befinner sig i nuläget. För att kunna göra en fullständig bedömning,  räcker det inte med att bara låta eleverna bygga och konstruera, de måste också få möjlighet att berätta hur de har tänkt. De måste få tala om och motivera varför de har gjort sina val t.ex. varför de har valt ett visst material eller en viss metod. Här gäller det också för oss lärare att tänka till när vi skapar elevuppgifter. Vi måste ge eleverna uppgifter där de har en chans att visa hur de tänker, det måste helt enkelt finnas utrymme för eleverna att nå de högre betygen i de uppgifter vi ger dem. Och jag som lärare bör också veta vad jag  förväntar mig på C- och A-nivå. Om inte jag har en tydlig bild av vad ett A innebär, så är det heller inte så enkelt för eleverna att nå dit. Ta gärna fram goda exempel på hur en inlämningsuppgift ska se ut på E-, C- och A-nivå. Då vet både du och dina elever vad som förväntas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar