På träffen igår redovisade deltagarna hur de jobbat med sina uppdrag och bl.a. fick vi höra om hur en deltagare jobbat med begreppslistor och samlat relevanta teknikbegrepp i slutet av barnens teknikböcker. Vi pratade om att det i andra ämnen kan vara lättare att ringa in vilka begrepp som är centrala, medans vi i teknikämnet kan komma in på väldigt många olika områden och därmed många olika begrepp. Vi diskuterade också hur man tar reda på om eleverna förstår begreppen eller inte. Ett exempel på ett begrepp som vi pratade om är hämtat från en skola där man jobbade med elektricitet och begreppet var "stamnät". Hur vet jag som lärare att eleven förstår ordet?
På träffen kom också några filmtips upp som jag nu tänkte dela med mig av. Först är det serien "Mitt liv som grej" från UR som en lärare jobbat med i en årskurs ett och som fungerat mycket bra. Syftet var att jobba med att förstå vad teknik är. Sedan blev vi också tipsade om filmer från Tetra Pak, som egentligen är reklamfilmer, men som är roliga och tänkvärda att använda. Läraren som tipsade hade jobbat med förpackningar i en sexa. Eleverna hade fått ta fram egna förpackningar och hade verkligen gått in för uppgiften. Dessa fyra korta filmer hittar du här:
Om träffarna i kollegialt lärande kommer fortsätta i höst så kommer jag skriva om det här på bloggen, så håll utkik!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar