Här kan du följa arbetet med utveckling av teknikämnet i Norrköpings kommun.Det kan vara information om utbildningar och kurser, lektionstips och andra saker som rör teknikämnet. Vi vänder oss till för-, grund- och gymnasieskola. Vill du dela med dig av något som ni gör i tekniken på din skola eller förskola, så skicka ett mail till charlotta.nordlof@norrkoping.se och hör också gärna av dig med tips på vad du vill läsa om på den här sidan.

Ett tips är att prenumenera på inlägg i den här bloggen (fyll i din mailadress i fältet här nedanför till höger) så får du ett mail varje gång det kommer ny information här på sidan.

fredag 11 november 2016

Kläder som undervisningsområde

För många är teknik motorer, mobiltelefoner och verktyg, men vi vet ju att det handlar om mycket mer än så. Kläder till exempel, är ju något som man passar bra att ha som arbetsområde i teknikundervisningen. Kläder är ett undervisningsområde som kan kopplas till alla förmågorna, inte minst "att värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, människa, samhälle och miljö". Då kan man ha nytta av den här lilla informationsfilmen från statistiska centralbyrån:


Och tänk så många smarta tekniska lösningar vi använder i våra kläder! Som blixtlåset som faktiskt uppfanns av en smålänning och det var första världskriget som gav uppfinningen en skjuts ut på marknaden. Har ni tänkt på hur lång tid det skulle ta att springa ut på rasten om det inte fanns blixtlås och man istället skulle knäppa knappar i jackan, tröjan och termobyxorna? Fakta om blixtlåset.

Det finns också mycket att prata om när det gäller material i våra kläder. Vilka material används idag och vilka fanns för 100 år sedan? Här finns ju också spännande kopplingar till vår egen stad med alla gamla yllefabriker. Varför har vi inte yllekläder i samma utsträckning idag? I skrivande stund sitter jag i en byggnad som heter Bomullsspinneriet. Bomull är också ett material som påverkat både hur våra kläder och vår stad har utvecklats.

Materialen i våra kläder har också påverkat vår stad, Norrköping.
Foto: Charlotta Nordlöf
Till sist också något om kläder som en del av tekniska system. Var kommer kläderna ifrån och hur hamnar de hemma hos mig? Var växer bomullen? Var vävs tyget? Var sys plagget ihop och hur kommer det till affären? Inget skulle fungera utan stora system för transport och tillverkning.  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar