Här kan du följa arbetet med utveckling av teknikämnet i Norrköpings kommun.Det kan vara information om utbildningar och kurser, lektionstips och andra saker som rör teknikämnet. Vi vänder oss till för-, grund- och gymnasieskola. Vill du dela med dig av något som ni gör i tekniken på din skola eller förskola, så skicka ett mail till charlotta.nordlof@norrkoping.se och hör också gärna av dig med tips på vad du vill läsa om på den här sidan.

Ett tips är att prenumenera på inlägg i den här bloggen (fyll i din mailadress i fältet här nedanför till höger) så får du ett mail varje gång det kommer ny information här på sidan.

fredag 23 mars 2018

Produktutveckling på Eber


På Ebersteinska gymnasiet har fyra elever i TE15b valt att i sitt gymnasiearbete utveckla en ny produkt, ett hänglås med en ny konstruktion som har fått namnet L5. Det är Alfred Ericson, Dutsadi Bunliang, Lukas Lindström och Gustaf Ericson. Nyligen visade de upp sin produkt på ”Blixtlåset”, en uppfinnartävling för gymnasieelever. Jag passade på att ställa några frågor till dem när jag träffade dem på deras skola.



Berätta om ert gymnasiearbete! Varför valde ni att ta fram den här produkten?
-Vi har valt att göra en ny design av ett kombinationshänglås. Vi har erfarenhet av att vanliga hänglås med sifferkombination har en säkerhetsbrist. Konstruktionen i sådana lås gör att man kan känna vilken kod som låser upp låset, det fick vi också bekräftat av andra när vi var med i Blixtlåset. Det var framför allt det problemet vi ville förbättra. Dessutom är vår design också enklare att använda, det är lättare att använda på olika typer av skåp. Vårt lås är säkrare än andra lås. Vi har testat hållfastheten med hjälp av simuleringsprogram.
-Vi började arbeta med den här idén redan i årskurs 1 när vi gick kursen Teknik1, och nu i trean kunde vi utveckla idén med hjälp av vad vi lärt oss under åren på utbildningen. Vi har tagit fram hela konstruktionen själva, inklusive låsmekanismen, och tänkt och testat oss fram. Vi har också tagit hjälp av Googles patentdatabas.

Vilka har varit de största utmaningarna?
-Det har nog varit att ta kontakt och få hjälp av andra. Det har tagit mycket tid och vi har lärt oss att man måste ligga i och vara envis. Det har varit svårt att hitta någon som kan hjälpa oss att producera. Det behövs både tid och pengar om vi ska kunna gå vidare med tillverkning. Vi har fått hjälp här på skolan från Teknikcollege och Industritekniska programmet, och också från Almi.

Berätta om Blixtlåset där ni var med och tävlade och visade upp er produkt. Hur var det?
-Det var en mässa där vi hade en monter, och dessutom fick vi gå till ett rum där vi träffade en jury. Vi hade 15 minuter på oss att berätta om vår produkt för dem Det var lite nervöst att prata inför juryn, men att stå på mässan var kul! Vi har gjort ungefär samma sak på skolan tidigare.
-Vi fick höra att det var en smart idé och att vi var nytänkande! Och många kände igen problemet med de traditionella kombinationshänglåsen.


Vad har ni lärt er under det här projektet?
-Oj, det är mycket! Vi har utvecklat våra CAD-kunskaper och att simulera i CAD. Och vi kan mycket om 3D-printers nu, vi kunde inget innan vi började på den här utbildningen. Det har varit jättebra att kunna skriva ut lås i rätt skala för att visa upp vår idé. Vi har också lärt oss om hur man får kontakt med andra, företag och så.

Jag rundar av med att fråga killarna om deras framtidsplaner. De är alla fyra överens om att de vill läsa vidare någon gång, men vet inte riktigt i vilken utbildning. De är i alla fall säkra på att de vill fortsätta inom teknikområdet på något sätt. Kanske inom CAD, produktutveckling eller programmering.
-Det har varit roligt att jobba i projekt och med produktutveckling. Att jobba tillsammans i en grupp vill jag gärna göra framöver!
De är alla fyra helt överens om att Teknikprogrammet varit en bra grund.
-En bra blandning av teori och praktik! avslutar Dutsadi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar