Genom att arbeta med pant som tema får eleverna träna på att utveckla teknikämnets alla fem förmågor.
För oss i Norrköpings kommun är det ett extra intressant tema, eftersom alla insamlade burkar och flaskor i Sverige transporteras just till Norrköping och tas om hand i Returpacks anläggning på Händelö. Returpack tar emot ett antal studiebesök per år, men erbjuder också ett digitalt studiebesök som kan genomföras i klassrummet. Det hittar du här: Digitalt studiebesök i Pantamerafabriken
Med pant som tekniktema kan man t.ex. jobba med följande frågor som utgångspunkt, och då täcks alla förmågor och en stor del av det centrala innehållet in:
- Vilka material är burkarna och flaskorna gjorda av? Varför används just de materialen?
- Vilka funktioner/mekanismer används för att öppna och stänga burkar och flaskor? fördelar/nackdelar?
- Varför pantar vi? När började man panta och varför? Hur har det utvecklats? Hur gjorde man tidigare? Vem bestämmer över pantsystemet?
- Vad innebär det för oss människor, för vårt samhälle och vår miljö om vi väljer att panta en flaska eller om vi lämnar den i naturen?
- Varför pantas inte 100% av alla flaskor och burkar? Hur kan man med hjälp av teknik öka andelen flaskor och burkar som pantas?
- Vad händer när vi stoppar en burk i pantmaskinen? Vart tar den vägen? Följ en aluminiumburks resa! Den är en del i ett tekniskt system.
Returpack erbjuder undervisningsmaterial med lärarhandledning, filmer, fakta och statistik och på sin hemsida, under rubriken skola och ungdom: https://pantamera.nu/skola-ungdom/ Låt dig inspireras där och anpassa undervisningen till kursplanen i teknik och dina egna förutsättningar!
Bild från pixabay.com, Creative Commons CC0 |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar