Visual stroytelling är ett verktyg som kan användas av både lärare och elever för att skräddarsy visualiseringar. Det beskrivs vara i "Hans Rosling-anda" och innebär en möjlighet att få information genom kartor, diagram och grafer. Verktyget har utvecklats för samhällskunskapsundervisning, men det finns goda möjligheter att ha nytta av verktyget i teknikundervisningen, främst när det gäller det centrala innehållet under rubriken "Teknik, människa, samhälle och miljö".
En introduktion till verktyget i form av en artikel har nyligen publicerat i Linköpings universitets digitala tidskrift Venue: Lärare och forskare utvecklar digital didaktisk design
Här kan du följa arbetet med utveckling av teknikämnet i Norrköpings kommun.Det kan vara information om utbildningar och kurser, lektionstips och andra saker som rör teknikämnet. Vi vänder oss till för-, grund- och gymnasieskola. Vill du dela med dig av något som ni gör i tekniken på din skola eller förskola, så skicka ett mail till charlotta.nordlof@norrkoping.se och hör också gärna av dig med tips på vad du vill läsa om på den här sidan.
Ett tips är att prenumenera på inlägg i den här bloggen (fyll i din mailadress i fältet här nedanför till höger) så får du ett mail varje gång det kommer ny information här på sidan.
Ett tips är att prenumenera på inlägg i den här bloggen (fyll i din mailadress i fältet här nedanför till höger) så får du ett mail varje gång det kommer ny information här på sidan.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar