Här kan du följa arbetet med utveckling av teknikämnet i Norrköpings kommun.Det kan vara information om utbildningar och kurser, lektionstips och andra saker som rör teknikämnet. Vi vänder oss till för-, grund- och gymnasieskola. Vill du dela med dig av något som ni gör i tekniken på din skola eller förskola, så skicka ett mail till charlotta.nordlof@norrkoping.se och hör också gärna av dig med tips på vad du vill läsa om på den här sidan.

Ett tips är att prenumenera på inlägg i den här bloggen (fyll i din mailadress i fältet här nedanför till höger) så får du ett mail varje gång det kommer ny information här på sidan.

fredag 8 augusti 2014

Mekaniska makapärer och tekniska ljud - några sommartankar

Även om jag kopplat av ordentligt från jobbet i sommar så har jag inte kunnat låta bli att göra några reflektioner kring teknik under de sköna, soliga och lediga veckorna.


Spännande med knappar att trycka på i Astrid Lindgrens värld
I början av sommaren var jag med min familj och besökte Astrid Lindgrens värld. En rolig och fantastisk upplevelse på många sätt. Mina pojkar som är 7 och 5 år blev väldigt fascinerade av sakerna på skrivbordet inne i polishuset, jag tror det är poliserna från Pippiberättelserna som huserar där. På skrivbordet fanns en telefon med lur och snurrbricka, mekaniska stämplar och inte minst en gammal mekanisk skrivmaskin. De små pojkfingrarna tyckte det var jättespännande att trycka på alla knappar och undersöka de konstiga makapärerna, de är ju själva så vana med touchskärmar och prylar med så få knappar som möjligt. När yngste sonen, bara ett eller två år gammal, fick tag i en gammaldags mobiltelefon började försöka dra med fingrarna på skärmen istället för att trycka på knapparna så skrattade vi och tyckte det var gulligt. Men tänk så mycket rolig teknik barnen som växer upp nu har missat!

I sommar har också familjens tvättmaskin låtit konstigt, jag förstod att något inte stod rätt till och beslutade mig för att ringa en reparatör. Jag ringde och kom fram till en tjej som var någon slags samordnare och bokade in tider. Via telefon fick jag ange olika uppgifter som mitt namn, min adress, modell på tvättmaskinen osv. Sen frågade hon om jag kunde beskriva hur missljudet låter... hur beskriver man ett ljud funderar jag? Ett ljud från ett tvättmaskin som inte låter som den ska? Jag frågade henne hur non menade och fick till svar att det skulle kunna vara ett skrapande ljud, eller gnisslande. Nej, inget skrapande eller gnisslande, bara ett missljud. Jag lyckades aldrig beskriva ljudet, men började svamla om att det nog skulle kunna vara en pump som inte fungerar som den ska, eller en slang som inte sitter fast.. När väl reparatören kom på besök tipsade han mig om att man kan spela in ljudet på sin mobiltelefon, så brukar andra göra sa han. Just det! Det är så man använder den modernaste tekniken!

Och om någon undrar så var det en pump som gått sönder, antagligen för att jag inte skött om vår tekniska pryl ordentligt, den behöver rengöras och köras på 90 grader en gång i månaden för att inte pumpen och de andra delarna ska få det för tungt att jobba (tänk på det alla ni som kanske också tvättar mest i 40 eller 60 grader!) Och det kändes bra att det gick och laga (även om det kostade lite mer än vad jag önskat), så att inte hela maskinen behövde bytas ut...tyvärr lönar det sig ju inte alltid rent ekonomiskt idag.

Jag vill till sist också tipsa om det här hårspännet som jag tror är det perfekta hårspännet för en teknikpedagog! Med det här spännet har du en hel verktygslåda i håret.

En verktygslåda i håret...
http://gizmodo.com/a-multi-function-clip-that-hides-a-toolbox-in-your-hair-1611005617?utm_campaign=socialflow_gizmodo_facebook&utm_source=gizmodo_facebook&utm_medium=socialflow



Nu börjarsnart en ny termin och det är dags att börja planera. Vad vill ni läsa om här på bloggen i höst? Hör gärna av er!

Hälsningar
Lotta

Charlotta.nordlof@edu.norrkoping.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar