Här kan du följa arbetet med utveckling av teknikämnet i Norrköpings kommun.Det kan vara information om utbildningar och kurser, lektionstips och andra saker som rör teknikämnet. Vi vänder oss till för-, grund- och gymnasieskola. Vill du dela med dig av något som ni gör i tekniken på din skola eller förskola, så skicka ett mail till charlotta.nordlof@norrkoping.se och hör också gärna av dig med tips på vad du vill läsa om på den här sidan.

Ett tips är att prenumenera på inlägg i den här bloggen (fyll i din mailadress i fältet här nedanför till höger) så får du ett mail varje gång det kommer ny information här på sidan.

fredag 25 april 2014

Åbymoskolans teknikveckor

Åbymoskolan har delat med sig av hur de har jobbat med teknik på sina temaveckor. Så här skriver och berättar de:
Vi arbetar med teknik år F-3. Vi har delat upp läroplanens teknikmål i tre delar. Under två veckor varje vår har vi ett gemensamt tekniktema. Dessa delar rullar på tre år. Det innebär att den inriktning man hade i förskoleklass återkommer i år 3. Alla elever har samma mål men beroende på ålder så stegras kraven och uppgifterna att göra enkla beskrivningar, ritningar samt konstruktioner mm.
Vi inleder alltid med ett ”husmöte” där all personal träffas, delar idéer samt planerar upp temaarbetet i grova drag. Sedan planeras uppgifterna vidare i arbetslagen. Målet att hantera teknik på ett säkert sätt har vi jobbat med i klasserna. Vi har jobbat bl.a. med elsäkerhet.
Årets tema ”hur människan härmat naturen samt hur människan utvecklat teknik efter sina behov" har vi arbetat med i grupper:

Vi inledde med en upptakt i Pelarsalen. Vi fick träffa tre personer från olika tidsåldrar (70-tal, 50-tal samt stenåldern) som berättade om sin tid, vad de åt, hur de lagade mat, samt vad de gjorde på sin fritid m.m.
 Efter det fick alla gå en liten promenad och titta på föremål från olika tider. Här fanns t.ex. telefoner från olika tider, musikspelare mm. Frågan som alla barn skulle fundera på var: så här såg det ut då, vad använder vi nu?
Därefter träffades vi i blandade grupper år F-3 ca 15 barn/grupp under två förmiddagar. Ena passet handlade om att försöka fundera på olika saker i naturen som människan hämtat inspiration ifrån. Vi började med ett bildspel. Därefter fick barnen tillverka en helikopter och en fallskärm och sedan provflyga dem. 
Under andra passet som skedde veckan efter fick barnen tänka i ”behov-idé-uppfinning”. Till hjälp med detta användes en bildserie samt ett bildspel. Barnen fick sedan i mindre grupper välja ett behov och göra ett kollage genom att klippa ut bilder från tidningar. Sist fick de redovisa om sitt behov för de andra.

 Under veckorna så arbetade varje klass med teknik på olika sätt. i förskoleklass tränade vi på att använda den teknik vi har omkring oss. Alla fick prova hålslag, sax, nitapparat mm. 
Vi byggde mycket med olika material. Barnen fick fundera vad de ville bygga och göra enkla ritningar samt presentera sin idé.

 
Vi plockade isär några tekniska föremål och tittade hur de ser ut. Bl.a. en mobiltelefon. Förskoleklass barnen har också sett två faktafilmer om stenålder.
År 1-3 har tittat på filmen om Skurt där han lär oss om elsäkerhet. Diskussion efter filmen. De såg också på en film från Hjärnkontoret om bl.a. helikoptrar. På fritidshemmet har barnen har gjort uppfinningar av gamla saker. De fick skriva och berätta vad det var och varför den behövdes.
Avslutning: Vi samlas återigen i Pelarsalen och får träffa samma personer från de olika tidsepokerna. Nu diskuteras gemensamt den fråga som ställdes på upptakten och barnen får komma med förslag. Ännu en gång kommer barnen att få gå en promenad och titta på de gamla sakerna, men nu även de saker vi använder idag. Det hela avslutas med att barnen får ett uppdrag ”att rita en bild av hur någon uppfinning kommer se ut i framtiden” ex. telefon eller fordon.
Tack för text och bilder Åbymoskolan! Det vore roligt att få höra från fler om hur ni jobbar med teknik på era skolor och förskolor. Hör av er till Charlotta.nordlof@edu.norrkoping.se om ni vill synas här på bloggen.

 
 
 
 

 


 
 
 







 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar