Vi arbetar med teknik år F-3. Vi har delat upp läroplanens
teknikmål i tre delar. Under två veckor varje vår har vi ett gemensamt
tekniktema. Dessa delar rullar på tre år. Det innebär att den inriktning man
hade i förskoleklass återkommer i år 3. Alla elever har samma mål men beroende
på ålder så stegras kraven och uppgifterna att göra enkla beskrivningar,
ritningar samt konstruktioner mm.
Vi inleder alltid med ett ”husmöte” där all personal
träffas, delar idéer samt planerar upp temaarbetet i grova drag. Sedan planeras
uppgifterna vidare i arbetslagen. Målet att hantera teknik på ett säkert sätt har vi jobbat
med i klasserna. Vi har jobbat bl.a. med elsäkerhet.
Årets tema ”hur människan härmat naturen samt hur människan
utvecklat teknik efter sina behov" har vi arbetat med i grupper:
Vi inledde med en upptakt i Pelarsalen. Vi fick träffa tre
personer från olika tidsåldrar (70-tal, 50-tal samt stenåldern) som berättade
om sin tid, vad de åt, hur de lagade mat, samt vad de gjorde på sin fritid
m.m.
Efter det fick alla gå en liten promenad och
titta på föremål från olika tider. Här fanns t.ex. telefoner från olika tider,
musikspelare mm. Frågan som alla barn skulle fundera på var: så här såg det ut
då, vad använder vi nu?
Därefter
träffades vi i blandade grupper år F-3 ca 15 barn/grupp under två förmiddagar.
Ena passet handlade om att försöka fundera på olika saker i naturen som
människan hämtat inspiration ifrån. Vi började med ett bildspel. Därefter fick barnen
tillverka en helikopter och en fallskärm och sedan provflyga dem.
Under
andra passet som skedde veckan efter fick barnen tänka i
”behov-idé-uppfinning”. Till hjälp med detta användes en bildserie samt ett
bildspel. Barnen
fick sedan i mindre grupper välja ett behov och göra ett kollage genom att
klippa ut bilder från tidningar. Sist fick de redovisa om sitt behov för de
andra.
Under veckorna så arbetade varje klass med teknik på olika
sätt. i förskoleklass tränade vi på att använda den teknik vi
har omkring oss. Alla fick prova hålslag, sax, nitapparat mm.
Vi byggde mycket med
olika material. Barnen fick fundera vad de ville bygga och göra enkla ritningar
samt presentera sin idé.
Vi plockade isär
några tekniska föremål och tittade hur de ser ut. Bl.a. en mobiltelefon.
Förskoleklass barnen har också sett två faktafilmer om stenålder.
År 1-3 har tittat på filmen om Skurt där han lär oss om
elsäkerhet. Diskussion efter filmen. De såg också på en film från Hjärnkontoret om bl.a.
helikoptrar. På fritidshemmet har barnen har gjort uppfinningar av gamla saker.
De fick skriva och berätta vad det var och varför den behövdes.
Avslutning: Vi samlas återigen i Pelarsalen och får träffa
samma personer från de olika tidsepokerna. Nu diskuteras gemensamt den fråga
som ställdes på upptakten och barnen får komma med förslag. Ännu en gång kommer
barnen att få gå en promenad och titta på de gamla sakerna, men nu även de
saker vi använder idag. Det hela avslutas med att barnen får ett uppdrag ”att
rita en bild av hur någon uppfinning kommer se ut i framtiden” ex. telefon
eller fordon.
Tack för text och bilder Åbymoskolan! Det vore roligt att få höra från fler om hur ni jobbar med teknik på era skolor och förskolor. Hör av er till Charlotta.nordlof@edu.norrkoping.se om ni vill synas här på bloggen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar