Här kan du följa arbetet med utveckling av teknikämnet i Norrköpings kommun.Det kan vara information om utbildningar och kurser, lektionstips och andra saker som rör teknikämnet. Vi vänder oss till för-, grund- och gymnasieskola. Vill du dela med dig av något som ni gör i tekniken på din skola eller förskola, så skicka ett mail till charlotta.nordlof@norrkoping.se och hör också gärna av dig med tips på vad du vill läsa om på den här sidan.

Ett tips är att prenumenera på inlägg i den här bloggen (fyll i din mailadress i fältet här nedanför till höger) så får du ett mail varje gång det kommer ny information här på sidan.

fredag 19 december 2014

Ektorpsskolans teknikdag

Här kommer text och bild från Ektorpsskolan som berättar om sin Teknikdag för eleverna i årskurs nio. Tack för att ni vill dela med er av vad ni gjort!

Den 17 december hade alla 9:or på Ektorpsskolan teknikdag i samarbete med Teknikcollege. Dagen började med gemensam uppstart där dagens uppgift presenterades. Uppgiften var att bygga en händelsemaskin som levererade en ros på ett kreativt sätt. Eleverna skapade i grupper med 4 till 6 elever i varje. Det tävlades i följande kategorier:
  • Driftsäkerhet
  • Design
  • Mest tekniska lösning
  • Snyggast överlämning
  • Och finurligast lösning
Eleverna hade fri tillgång till vanlig tejp, sax o papper. Annat material fick de förhandla om priset på och sedan köpa. I affären fanns de mesta; bilar, rör, bollar, Lego, kapplastavar... bara fantasin satte gränser!

Eleverna jobbade i sina klassrum o de fanns två handledare i varje sal. Handeledarna var gymnasieelever från Teknikcollege. Kl. 13:30 var det dags för spännande redovisningar. Alla grupper lyckades att skapa händelsebanor  och demonstrera. Flera lösningar var nya även för det garvade lärargänget. Ektorpseleverna fick mycket beröm för uppfinningsrikedom, kreativitet och engagemang.

Nu väntar vi med spänning på juryns bedömning och prisutdelningen som kommer att bli i början av vårterminen.
Så här löste några elever uppgiften "att överlämna en ros på ett kreativt sätt"


En annan kreativ lösning av uppgiften






 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar